Laag risico

Heeft u een laag valrisico? Dat is goed nieuws! Dit betekent dat er een kleine kans is dat u onverwachts valt. Er is een hoop wat u zelf kunt doen om dit zo te houden. Op deze pagina geven wij u handige tips om goed ter been blijven.

Voldoende bewegen

Door voldoende te bewegen blijft u fit en langer zelfstandig. Om uw gezondheid te onderhouden, is het belangrijk om dagelijks in ieder geval 30 minuten matig intensief te bewegen. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, wandelen of fietsen. Verder is het ook belangrijk tweemaal per week spier- en botversterkende oefeningen te doen in combinatie met balansoefeningen.

Een makkelijke manier om voldoende te bewegen is door aan te sluiten bij bestaand sport- of beweegaanbod. In de gemeente Woerden is er meer aanbod dan u denkt. Het aanbod staat in de Beweegwijzer (link naar beweegwijzer). Door de filters te gebruiken kunt u eenvoudig passend aanbod vinden. Heeft u vragen over de Beweegwijzer, dan kunt u contact opnemen met het Beweegteam Woerden via info@beweegteamwoerden.nl of door te bellen of appen naar 06 587 724 02.

Mocht u een keer thuis in beweging willen komen, raden wij aan om mee te doen met Nederland in Beweging. Dit TV programma komt elke werkdag om 09.15 uur op NPO 2 en om 10.15 uur op NPO 1. Tijdens dit programma kunt u meedoen met eenvoudige beweegoefeningen die u gezond en fit houden.

Thuis

Naast voldoende bewegen kunt u nog (veel) meer doen om de kans op vallen te verkleinen. Zo spelen bijvoorbeeld ook voeding, ogen en medicijngebruik een belangrijke rol. Via deze link vindt u een folder van veiligheidnl waarmee u zelf het valrisico in en om huis kunt verkleinen.

Volhouden?

Hopelijk heeft u hierboven één of meerdere handige tips gevonden om mee aan de slag te gaan. Om ervoor te zorgen dat u deze tips niet alleen de eerste week of maand gebruikt is het raadzaam ze niet alleen onderdeel van uw (dagelijkse) routine te maken, maar ook leuk en haalbaar voor uzelf. Hieronder twee adviezen:

  1. Probeer niet alles tegelijkertijd:
    De dagelijkse routine veranderen is een uitdaging. Hoe meer u wilt veranderen, hoe groter de uitdagingen. Begin daarom met aanpassingen die voor u eenvoudig te maken zijn, zoals op één been staan tijdens het tandenpoetsen. Plak eventueel een herinnering op de spiegel. Zodra uw routine is aangepast, kunt u de volgende tip(s) gaan proberen.
  2. Stel doelen:
    Het willen bereiken van een doel kan extra houvast geven als u wellicht even geen zin heeft om te bewegen. De doelen kunt u helemaal zelf maken. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen blijven spelen met de kleinkinderen, op de fiets boodschappen blijven doen

Meer informatie

Tijdens de informatiebijeenkomst kunt u meer informatie krijgen. Klik hier voor meer informatie over de informatiebijeenkomsten.

Beweegteam Woerden logo
Woerden Gezond logo